مقالات

مقایسه ظروف چینی و سرامیک

خرید ظروف آشپزخانه یکی از مهم ترین دغدغه های بانوان به حساب می آید. چرا که امروزه تنوع این محصولات  بسیار بالا می باشد. و این ظروف با نام های تجاری مختلفی در بازار شناخته می شوند. ازین رو انتخاب نوع و جنس هر یک از آن ها ممکن است کمی شما را سردرگم نماید. پس بهتر است قبل از خرید، ابتدا با انواع ظروف آشپزخانه و نوع آن ها آشنا شوید. ظروف سرامیکی و چینی دو نوع از معروف ترین انواع ظروف سرو نوشیدنی و پذیرایی می باشند. به طوری که در هر آشپزخانه ایرانی حداقل یک دست از آن وجود دارد. اگر قصد خرید این محصولات پرطرفدار را دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه با استفاده از مقایسه ظروف چینی و سرامیک، بتوانید نوع مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

بیشتر بدانید
خرید ظروف چینی رنگی

مقایسه ظروف چینی و سرامیک

مواد اولیه ساخت ظروف از ابتدا تا به امروز

یکی از قدیمی ترین محصولات دستساز بشر که پیشینه آن به قرن ها پیش باز می گردد، ظروف سفالی می باشند. در واقع به ساخت اشیا و ظروف از خاک رس سفال گفته می شود. اما بسیاری از افراد ساخت سفال و سرامیک را یکی می دانند و از تفاوت میان این دو آگاه نیستند. تنها مجه اشتراک این دو محصول در استفاده خاک رس در آن ها می باشد. اما بهتر است بدانید در بقیه موارد مانند: درجه پخت، میزان غلظت گِل اولیه، ترکیبات مواد اولیه، میزان چسبندگی و… بسیار متفاوت هستند.

ظروف سرامیکی از ترکیب موادی چون: خاک رس، کائولن، کوارتز، سیلیس و خاک استون‌ور به وجود می آید. و به دلیل رقیق بودن گِل آن در قالب های آماده شکل می گیرند. هم چنین دمای پخت آن به مراتب بیشتر از ظروف سفالی می باشد.

اما ظروف سفالی از نوعی گِل سفت با خاک رس تشکیل شده است. و آن را با استفاده از چرخ های سفال گری شکل می دهند. این ظروف در کوره با دمای پایین تری پخته می شوند. اما میزان چسبندگی آن به مراتب بیشتر از ظروف سرامیکی می باشد.

همه ی این ها را گفتیم تا شما با مواد اولیه ساخت ظروف آشنا شوید. از این مطالب می توان نتیجه گرفت که ظروف چینی نوعی از ظروف سرامیک هستند که تفاوت هایی جزئی آن ها را از هم متمایز نموده است. با مقایسه ظروف چینی و سرامیک می توان به تفاوت های بارز این دو محصول پی برد. (بهتر است قبل از ادامه مطلب مقاله ویژگی ظروف چینی مرغوب را مطالعه نمایید )

بیشتر بدانید
همه چیز درباره ی ظروف چینی

مقایسه ظروف چینی و سرامیک در نحوه تولید

در ابتدا بهتر است بدانید برای پخت ظروف سرامیکی از دمای کمتری نسبت به دمای پخت ظروف چینی استفاده می شود. و در مرحله پخت ظروف سرامیکی منافذی روی آن ایجاد شده که در مرحله بعد با لایه ای از لعاب آن را می پوشانند. این عمل در نفوذ ناپذیری و داشتن سطح صاف این محصولات تاثیر گذار است.

لعاب که لایه نازکی از سیلیکات می باشد، سطح داخل و خارجی ظروف را پوشانده و تعیین کننده مقاومت ظروف سرامیکی می باشد.

اما با مقایسه ظروف چیی و سرامیکی می توان گفت این ظروف از خاک رُس مرغوب، فلدسپات، کائولن و کوارتز تولید می شوند. و دمای تپخت آن ها نسبت به ظروف سرامیکی بیشتر است. از این رو کیفیت و مقاوت آن ها به مراتب بیشتر از ظروف سرامیکی می باشد. نام دیگر این محصولات، ظروف پرسلان می باشد و علت تغییر نام آن، این است که برای اولین بار این ظروف در کشور چین تولید شدند.

بیشتر بدانید: خرید لوازم آشپزخانه اینترنتی

خرید ظروف آشپزخانه

کاربرد های اصلی محصولات سرامیکی و پرسلان

انواع ظروف چینی بیشتر برای میز های غذاخوری و به عنوان ظروف پذیرایی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که ظروف سرامیکی بیشتر برای مصارف روزانه مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر به طراحی ظروف پرسلان دقت نمایید، متوجه می شوید که این ظروف معمولا به رنگ سفید با حاشیه هایی طلایی و یا نقره ای هستند. دلیل این طراحی مجلسی تر نشان دادن این ظروف است. (البته طراحی های متفاوت تری نیز از این محصولات وجود دارد.)

بیشتر بدانید
ویژگی ظروف چینی مرغوب

در صورتی که ظروف سرامیکی معمولا در انواع رنگ و طرح وجود دارند. که در دورهمی های دوستانه و یا مصرف روزانه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه ظروف چینی و سرامیکی در نحوه نگهداری آن ها

یکی دیگر از اِلمان های مهم در مقایسه ظروف چینی و سرامیکی تفاوت نحوه نگداری از آن ها می باشد.در مطالب فوق الذکر اشاره نمودیم که ظروف سرامیکی مقاومت کمتری نسبت به ظروف پرسلان دارند. با اینکه ظروف پرسلان ( چینی ) نازک تر است سرامیک ها هستند اما نگهداری از آن ها مقداری آسان تر است.

ظروف چینی نفوذ پذیر نیستند و لک غذا بر روی آن ها باقی نخواهند ماند. از طرفی این ظروف دارای لبه های نازکی هستند که دارای مقاومت بالایی می باشد. از این رو احتمال لب پرریدگی در ان ها بسیار کمتر است. در واقع با کمی احتیاط می توان تا سالیان سال از ظروف چینی با خیال راحت استفاده نمود.

در مطالب گذشته به طور کامل در مورد نگهداری ظروف سرامیکی صحبت نمودیم. مواردی که در این مطلب ذکر شده است در نگهداری بهتر و طول عمر بیشتر دیگر ظروف نیز تاثیر گذار است.

مقایسه ظروف چینی و سرامیک

جمع بندی

حال که با دوتا از معروف ترین جنس های ظروف آشپزخانه آشنایی پیدا نمودید، بهتر است این محصولات را از فروشگاهی مطمئن خریداری نمایید. و از آنجایی که امروزه به دلیل مشغله زیاد افراد خرید غیر حضوری به مراتب راحت تر از خرید حضوری می باشد، بهترین سایت خرید لوازم آشپزخانه می تواند گزینه بسیار مناسبی برای تامین نیاز های شما باشد.

وب سایت مجموعه فروشگاه تهران با سال ها تجربه در فضای مجازی بهترین محصولات مورد نیاز هر خانه و آشپزخانه ای را به مشتریان خود ارائه می نماید. کافی است تنها با چند کلیک ساده همانطور که در منزل مشغول نوشیدن چای هستید، محصولات مورد نیاز خود را به راحتی از صفحه اصلی این وب سایت انتخاب و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *