مقالات

نگهداری ظروف سرامیکی مخصوص پخت و پز

نگهداری ظروف سرامیکی

جدیدترین ظروفی که امروزه در خانه و آشپزخانه ها جای باز کرده و طرفداران بسیاری دارد، انواع ظروف سرامیکی می باشد. این ظروف در بین لایه فلزی (چدن، آلومینیوم، و… ) و غذا، دارای یک لایه سرامیک می باشد. وظیفه این لایه جلوگیری از چسبیدن غذا به لایه فلزی می باشد. در واقع ظروف سرامیکی به طور کامل از سرامیک نیستند و تنها دارای یک لایه سرامیک می باشند. و اینکه بگوییم این ظروف به طور کامل از سرامیک هستند، یک باور غلط است. و اگر می خواهید که این ظروف ماندگاری طولانی و خوبی داشته باشند، بهتر است به خوبی از آن ها مراقبت و نگهداری نمایید. چرا که اگر به خوبی از آن ها نگهداری نکنید، ممکن است لعاب آن از بین برود. و در مدت زمان کمی عمر این ظروف کاربردی به پایان برسد. با توجه به این مسائل، قصد داریم تا در مورد نگهداری ظروف سرامیکی بیشتر صحبت کنیم.

با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می شود، می توانید تا مدت ها و بدون ایجاد کوچکترین مشکلی از ظروف سرامیکی خود استفاده نمایید.

روش های صحیح استفاده و نگهداری از ظروف سرامیکی

اولین و مهم ترین مسئله ای که برای نگهداری از ظروف سرامیکی، باید در نظر داشته باشید، این است که به هیچ عنوان قبل از ریختن مواد غذایی درون ظروف سرامیکی و شروع پخت، آن را روی شعله قرار ندهید. زیرا این کار سبب ایجاد ترک های بسیار ریزی بر روی بدنه این ظروف می شود. و ترک های موجود به مرور زمان کارایی ظروف سرامیکی شما را از بین می برند.

ابتدا مواد غذایی را وارد ظروف سرامیکی نمایید، سپس شعله را روشن کنید!

  • استفاده از وسایل تیز برای ظروف سرامیکی ممنوع

هرچقدر بهتر و با ملاحظه تر با ظروف سرامیکی رفتار نمایید، طول عمر، ماندگاری و کارایی آن ها نیز بیشتر خواهد بود. پس بهتر است بدانید کف این ظروف بسیار حساس می باشند. پس هنگام پخت غذا به هیچ وجه از قاشق های فلزی استفاده نکنید. بهترین گزینه برای ظروف سرامیکی، استفاده از قاشق های چوبی و یا سیلیکونی می باشد. و از طرفی در هنگام شست و شو نیز تنها یک اسکاج نرم و کاموایی کافی می باشد. به هیچ عنوان از اسکاج های سیمی برای شست و شو انواع ظروف سرامیکی استفاده ننمایید.

رعایت این نکات شما را در نگهداری ظروف سرامیکی بسیار یاری می نماید.

  • ظرف سرامیکی داغ را در آب سرد نگذارید

یکی از شیوه های قدیمی برای جداسازی راحت تر برنج از پلو پز، گذاشتن قابلمه برنج در آب سرد بود. اما با توجه به تحقیقات اخیر، این تغییر دما باعث افت کیفیت ظروف سرامیکی می شود. پس بهتر است کمی صبر کنید تا کاهش دما ظرف شما در معرض دمای محیط، اتفاق بیفتد. همچنین برای نگهداری بیشتر از ظروف سرامیکی، بعد از کاهش دما آن را بشویید.

  • چیدمان صحیح در اصول نگهداری ظروف سرامیکی

یکی دیگر از مهم ترین اصول نگهداری سرویس های قابلمه و تابه، به خصوص نوع سرامیکی آن، این است که برای چیدمان در کابینت هیچ گاه آن ها را داخل هم قرار ندهید. زیرا این عمل باعث خش و افت کیفیت کف ظروف سرامیکی شما می شود.

حتی اگر فضای کافی برای نگهداری آن ها به صورت جدا از یکدیگر ندارید، بهتر است در بین آن ها از پارچه ای نرم استفاده نمایید.

نگهداری ظروف سرامیکی

جمع بندی

همانطورکه از این مطلب، و مطالب قبلی دریافتید، حضور حداقل یک سرویس از ظروف سرامیکی در هر آشپزخانه ای الزامی می باشد. این ظروف با ویژگی های فوق العاده ای که دازند، آشپزی را بسیار برای شما آسان می سازد. به شرطی که در نگهداری آن کوشا باشید تا سالیان طولانی شما را در آشپزی های حرفه ای همراهی نمایند.

نکاتی که در این مقاله بیان شد، اصولی ترین نکات در نگهداری ظروف سرامیکی می باشد. استفاده از این روش ها بسیار آسان است. پس بهتر است در انجام آن ها کوتاهی نکنید.

ما نیز در فوشگاه تهران بهترین کیفیت این ظروف را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می دهیم. پس اگر قصد خرید لوازم آشپزخانه اعم از: انواع ظروف سرو پذیرایی، ظروف سرو نوشیدنی و دیگر وسایل و ابزار را دارید، کافی است به صفحه اصلی این وب سایت مراجعه نمایید.

فروشگاه تهران با چندین سال تجربه در زمینه فروش لوازم آشپزخانه، بهترین محصولات را به مشتریان ارائه می نماید. و شما بدون هدر دادن وقت خود و گشتن در فروشگاه های مختلف، به راحتی می توانید از این فروشگاه خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *