مقالات

آشنایی با انواع ظروف چوبی و نحوه مراقبت از آن ها

مراقبت از ظروف چوبی

استفاده از ظروف چوبی از گذشته های دور به عنوان ظروف اصلی غذاخوری، تا به امروز به که به عنوان ترند روز و یا دکور مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار مرسوم می باشد. این ظروف که در دسته ظروف سرو پذیرایی و نوشیدنی قرار دارند، به غیر از زیبایی، دارای خواص ویژه و منحصر به فردی چون: مقاومت بالا، ماندگاری طولانی و دیگر موارد این چنینی می باشد. از این رو بسیاری از افراد امروزه علاقه مند به خرید ظروف چوبی می باشند.

اما بهتر است بدانید این محصولات مانند سایر ظروف نیازمند دقت و ظرافت در نگهداری می باشند. تنها با چند روش روتین و ساده می توانید از این ظروف برای مدت طولانی استفاده نمایید. برای آشنایی با این روش ها بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

با اینکه مراقبت از ظروف چوبی اصلا کار دشواری نیست، اما گاهی برخی افراد در انجا آن کوتاهی می نمایند. اما شما جزو این دسته افراد نباشید. و برای نگهداری ظروفتان دقت و توجه لازم را به کار گیرید.

مراقبت از ظروف چوبی

انواع چوب مصرفی در تولید ظروف چینی

قبل از آشنایی با نحوه مراقبت از هر محصولی ابتدا بهتر است اطلاعاتی اولیه ای در مورد آن محصول و موادی که برای ساخت آن به کار رفته است داشته باشید. از این رو قبل از بررسی نحوه مراقبت از ظروف چوبی، ابتدا کمی اطلاعات در مورد انواع چوب هایی که در تولید این محصولات پرطرفدار به کار می رود را برای شما بیان می نماییم.

  1. گردو: قطعا هنگام خرید ظروف چوبی بار ها از فروشنده شنیده اید که این محصول از چوب گردو ساخته شده است! از ویژگی های بارز این چوب بافت زیبا و رنگ چشم نواز آن است. مقاومت چوب گردو به حدی زیاد است که به غیر ساخت ظروف برای ساخت مبل و صندلی هایی با اشکال مختلف نیز به کار می رود.
  2. کاج: درخت کاج با آن بدنه تنومند خود هم برای طبیعت و هم برای انسان ها همیشه کارایی داشته است. چوب این درخت در برابر چربی مقاوم می باشد. پس برای تولید ظروف سرو نوشیدنی و یا پذیرایی بسیار مناسب می باشد.
  3. بلوط: اگر به دنبال ظروف چوبی تنوع با قیمت های مقرون به صرفه می باشید، محصولات تولیدی از چوب بلوط بهترین گزینه می باشد. زیرا تخته های حاصل از چوب این درخت دارای طیف رنگی گسترده ای ( از قرمز تا قهوه ای ) می باشد. حتی گاهی رنگ های طوسی و سفید نیز در این طیف رنگی یافت می شود. ازین رو محصولات تولیدی از چوب بلوط بسیار زیبا و متنوع هستند.
  4. افرا: چوب افرا، به عنوان یک چوب سنگین و مقاومی در بین دیگر موارد شناخته می شود. از این رو برای ظروف قابل حمل مناسب نمی باشند. اما امکان لکه اندازی و رنگ آمیزی طرح های ریز و درشت این چوب، زیبایی منحصر به فردی را برای شما به ارمغان می آورد.
  5. بامبو: امروزه ظروف، مبلمان، اکسسوری و ابزار و وسائل مختلف ساخته شده از چوب بامبو بسیار  به چشم می خورد. این چوب که بیشتر در آسیای شرقی وجود دارد، به غیر از ساخت ظروف، برای استفاده در دکوراسیون نیز بسیار کاربرد دارد.

نحوه مراقبت صحیح و اصولی ظروف چوبی

تا به اینجا مطالب شما اطلاعات کافی و جامعی درباره تولید محصولات چوبی به دست آورده اید. و حال نوبت پاسخ به سوال اصلی است.

چگونه از ظروف چوبی خود مراقبت کنیم؟

بهتر است بدانید نحوه مراقب از ظروف چوبی طی سه مرحله اصلی امکان پذیر است. 1. شست و شو اصولی 2.ضد عفونی نمودن ظروف و 3. روغن کاری.

  • شست و شو صحیح و اصولی اکسسوری چوبی به چه شکل است؟

بسیاری از شما ظروف چوبی را به منظور استفاده خریداری می نمایید. بهتر است بدانید که استفاده از ظروف چوبی و شست و شو آن تا به حدودی با دیگر ظروف متفاوت می باشد. برای مثال این ظروف بیشتر برای سرو سوپ ،آش، نودل و غذاهای این چنینی و البته سرو نوشیدنی های مختلف کاربرد دارد.

دقت نمایید که بعد از استفاده بهتر است بلافاصله شسته شوند. اما…

  1. در شست و شو ظروف چوبی از شوینده های ملایک استفاده نمایید.
  2. سیم اسکاچ و دیگر موارد این چنینی هیچ گاه نباید با این ظروف برخورد داشته باشند. و تنها با دست و یا یک پارچه نرم یا اسفنج آن را شست و شو دهید.
  3. بهتر است بعد از شست و شو آن ها را در فضایی باز قرار دهید تا به سرعت خشک شوند و رطوبت در بافت چوب باقی نماند.

  • مواد لازم برای ضد عفونی چوب ها

اگر به دنبال روش های سالم و خانگی برای مراقبت از ظروف چوبی خود و ضد عفونی نمودن آن ها می باشید، این بخش را به طور کامل مطالعه نمایید.

  1. روش اول: همانطور که می دانید سرکه از خاصیت پاک کنندگی خوبی برخوردار است. پس محلول آب و سرکه می تواند گزینه ی بسیار خوبی برای ضدعفونی ظروف چوبی شما باشد. برای این کار به میزان دلخواه آب و سرکه را باهم مخلوط می نمایید. اما توجه کنید که مقدار سرکه نباید بیشتر از آب باشد. سپس ظروف خود را حدود 15 دقیقه در این محلول قرار داده و بعد از آن خشک نمایید.
  2. روش دوم: لیمو نیز از دیگر مواد طبیعی است که برای ضد عفونی ظروف بسیار مناسب می باشد. در این روش مانند روش قبلی لیمو را با کمی آب مخلوط می نمایید. سپس با یک دستمال تمیز آن را به سطح ظروف خود می کشید. در این روش می توانید کمی نمک هم به محلول اضافه نمایید. زیرا نمک مانند اسکراب عمل می نماید و سطح ظروف به خوبی تمیز می شود.
  • نحوه مراقبت از ظروف چوبی با روغن کاری

اصلی ترین مرحله در مراقبت از ظروف چوبی، روغن کاری این ظروف می باشد. چرا که استفاده و شست و شو این محصولات موجب خشک شدن سطح آن ها به مرور زمان می شود. پس باید یک یا دوبار در ماه سطح این ظروف را با مقدار بسیار کمی روغن چرب نمایید. تا از ترک خوردن و آسیب این ظروف جلوگیری نمایید.

روغن های طبیعی مانند روغن زیتون و کنجد برای این کار بسیار مناسب می باشند. اما در صورتی که به آن ها دسترسی ندارید، می توانید از روغن های مایع نیز استفاده نمایید.

مراقبت از ظروف چوبی

جمع بندی

با اینکه معمولا از ظروف چوبی برای پذیرایی میهمانان استفاده نمی شود. اما وجود این ظروف در هر خانه ای لازم و ضروری است. حال می خواهد به صورت ظروف سرو و پذیرایی باشد، یا حتی به صورت سینی های چوبی و یا اکسسوری های دکوری! به هرحال چوب به عنوان عضوی از طبیعت با وجودش در هر خانه ای می تواند انرژی خوبی را به وجود آورد.

اگر به دنبال خرید لوازم آشپزخانه می باشید، فروشگاه تهران بهترین محصولات را در بستری امن به شما ارائه می نماید. پس با خیال راحت می توانید از محصولات این مجموعه انتخاب و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *